این دفتر نقش واحد مرکزی و سیاستگزار برای واحدهای مشابه در مراکز سازمان در 9 شهر کشور را به عهده داشت. لیکن از سال 74 توسعه سریع فناوری اطلاعات و طرح مباحثی چون اینترنت، تور جهان گستر، سخت افزارها و نرم افزارهای قویتر و کارآمد و ضرورت همگامی با تحولات جهانی ایجاب مینمود کارگزاران و تصمیم گیران ستادی سازمان نسبت به ساماندهی انواع دیگری از فعالیتها نیز اقدام نمایند از جمله پیاده سازی تابلو اعلانات الکترونیکی(BBS) سازمان که با استقبال طیف گسترده ای از کاربران، دانشجویان و محققین روبرو شد و در این زمینه نیز تبدیل به یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی شد.
در همین راستا سازمان بتدریج سیاستهای خود را به سمت ایجاد پایگاههای اطلاعاتی داخلی، گسترش خدمات، ایجاد جریان اطلاعات در بین مراکز دانشگاهی و محققین ، اجرای طرحهای بزرگ ملی معطوف نمود. این دفتر فعالیتهای خود را از طریق 4 گروه به انجام می رساند و شرح وظایف هر گروه در راستای تامین اهداف مجموعه و ارائه خدمات بهتر و سریعتر به کاربران شبکه تدوین شده است.
ماموریت:
- گسترش نظام مند جریان اطلاعات علمی و مدیریت محتوا و خدمات اطلاع رسانی در سازمان و حوزه های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
اهداف:
- توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری
- ایجاد یکپارچگی بین اطلاعات علمی در کشور برای ارتقای سطح آموزش،تحقیقات و فناوری
- فراهم ساختن دسترسی به منابع اطلاعات داخلی و خارجی در فضای امن دیجیتالی
- استقرار و تثبیت نظام های مبتنی بر اصول فناوری اطلاعات برای ایجاد سازمان الکترونیکی
فعالیتهای این مجموعه وظایف ملی - فراسازمانی و درون سازمانی را شامل میشود که در حوزه ملی-فراسازمانی، پروژه شبکه علمی کشور را پیشتر اجرا و به بهرهبرداری رسانده است. پروژه مرکز دادههای علمی کشور را اخیراً راهاندازی و افتتاح نموده است و پروژه ملی امنیت را در آیندهای نزدیک به انجام خواهد رساند.
افزون بر این مدیریت ، ساماندهی ، پیاده سازی و پشتیبانی امور جاری ، طرحها ، خدمات و تجهیزات شبکهای کامپیوتری سازمان در حوزه فناوری اطلاعات را به عهده دارد و هدف آن تسریع ، تسهیل و گسترش کاربرد سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی در راستای اهداف سازمانی است.
دفتر فناوری اطلاعات علاوه بر طراحی ، توسعه و پشتیبانی سیستمهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای سازمان و واحدهای ذیربط، پایه ریزی و پیاده سازی شبکه علمی کشور را در سال 1379 به انجام رسانید و با اتصال بیش از 100 مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی در سراسر کشور اینترانت ملی را محقق ساخت و در سال 1386 با ساخت و افتتاح مرکز داده های علمی وظایف خود را در چند محور به انجام رسانیده است.
- مدیریت و توسعه کمی و کیفی شبکه علمی کشور
- مدیریت، نگهداری، توسعه و ارائه خدمات مرکز داده های علمی کشور
- ساماندهی و مدیریت محتوای منابع اطلاعات علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی
- ایجاد، توسعه و نگهداری امنیت فضای دیجیتالی (ارتباطات، اطلاعات و شبکه)
- رسیدگی به امور متقاضیان، مشترکین و مشتری مداری
- راه اندازی و ارائه سرویس های متنوع اطلاعاتی و ارتباطی برای بهره گیری مشترکین شبکه علمی ، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور
- بررسی مستمر نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی کاربران و به کارگیری مکانیزم های مناسب برای ارائه سرویس های مطلوب به آنان
- ساماندهی، اجرا و نگهداری سیستم های مورد نیاز سازمان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- نگهداری و پشتیبانی نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای و لوازم جانبی آن در سازمان
- اجرای طرح های تحقیقاتی و کاربردی با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- اطلاع یابی و اطلاع رسانی در حوزة فناوری اطلاعات و ارتباطات
- ارائه آموزشهای تخصصی فناوری اطلاعات به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص
- ارائه خدمات مشاوره ای ، آموزشی و تحقیقاتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- مطالعه و بررسی آخرین استانداردها و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقاء کیفیت سرویس های ارائه شده توسط مرکز
منبع مورد استفاده برای این مدخل